Stay Simple. Keep Forward.

Hiduplah dalam kedaan yang sederhana yakni sentiasa maju kehadapan


Itulah perkataan yang telah terkeluar daripada minda saya lalu saya berkata dengan semangatnya.

"STAY SIMPLE! KEEP FORWARD!"

Perkataan tersebut mempunyai makna yang mendalam bagi ku ini. Walapun dalam English tetapi saya tetap sukakan.

Entah mengapa terjatuh cinta pula dengan English sedangkan saya susah sikit nak suka padanya.

Ini mesti disebabkan Social Triggers yang telah mengusai minda saya dengan kepakaran beliau yakni Pakar Physiology.

Memang tidak dinafikan lagi beliau merupakan seorang "Serial Entrepreneur" yang sangat hebat.

Sudar tersasar pula. ;-)

Baiklah.

Stay Simple.

Apakah maksudnya? Kalau ditukarkan dalam Bahasa Melayu ia akan bermaksud?

Kekal Serdahana.

Apakah yang dimaksudkan KEKAL SEDERHANA?

Maksudnya ialah membuat sesuatu atau perkara tidak berlebih-lebih. Biarlah hidup kita ini bersederhana.

Rasulullah S.A.W sangat suka pada orang berkenaan. Hidup tidak kaya dan tidak miskin. Berada di tengah-tengah.

Saya nak cerita sedikit. Sebelum ini, pada hari sabtu yang lepas. Dalam awal bulan Janurai 2013.

Saya telah mengikuti Ayahku ini ke Masjid Sultan Azlan Shah. Ipoh.

Selepas sahaja selesai Solat Maghrib berjemaah maka ada seorang Ustaz jumputan memberi ceramah.

Masa dalam ceramah itulah beliau menceritakan kisah hidup Rasul kita yakni Nabi Muhammad S.A.W.

Beliau berkata, "Nabi Muhammad masa solat dan nak sujud itu terpaksa cuit kaki Siti Aisyah sebab rumah Nabi kecil."

Lihatlah dengan mata hati akal fikiran. Anda pasti akan memahaminya.

Cuba kita lihat. Adakah begitu Rasul kita? Rumah yang kecil. Tidak menunjukkan beliau seorang yang kaya.

Rasulullah sebenarnya boleh minta pada sahabatnya kalau nak bina Istana. Tetapi beliau tidak mahu. Beliau mahu hidup sekadar dalam sederhana.

Itulah dia maksud "Stay Simple."

Keep Forward.

Walaupun hidup dalam keserdahanaan. Islam juga ialah agama yang sentiasa maju kehadapan.

Nak bukti?

Para pengkaji orang bukan Islam banyak mengkaji al-Quran. Masa kaji al-Quran banyak cerita yang dapat dalam kajian tersebut.

al-Quran menyatakan cerita ini, itu dan ini.

Tetapi perkara itu masih belum berkalu lagi. Tetapi memang akan berlaku suatu hari nanti.

Islam bukanlah agama yang kuno tetapi agama yang sentiasa maju kehadapan.

Kita memang tidak akan nampak dengan mata kasar. Tetapi apabila Islam mula mekar di dalam hati kita. Kita akan tahu nikmat kemanisan iman yang tidak terhingga.

Percayalah. Percayalah kepada Allah S.W.T. Cintailah hidup cara Islam. Cintailah hidup cara Rasulullah S.A.W.

Kita pasti hidup akan lebih bahagia di dunia dan di akhirat kelak.

Apa yang penting...?

Kerjasama bukan. Tetapi kepercayaan bahawa Allah SWT itu wujud.

Tidak percaya Allah S.W.T itu wujud?

Saya nak bagi Home-Work sikit kepada anda kalau sudilah.

Nanti masa ada di masjid atau surau. Bersedekahlah RM10-RM50. Syaratnya tidak boleh kurang RM10.

Ok? Niat "Sahaja aku bersedekah kerana ingin mendapat keredhaan Allah SWT & ingin murah rezeki."

Saya BERANI jamin dalam masa kurang 6 hari anda akan dapat rezeki melimpah ruah!

Semuanya terpulang kepada anda. Anda nak. Anda dapat. Kamu nak? Kamu memang akan dapat!

Jadi, saya terasa dan terfikir nak sambung lagi. Tetapi masa kurang menyebelahi saya.

Jadi, jadi, jadi. Dan tidak jadilah saya nak sambung.

Semunya tidak terhenti disini. Ini cuma baru permulaan kisah hidup ku ini. Aku akan kembali dengan lebih hebat dengan mendapat keredhaan Allah S.W.T.

Kalau ditakdirkan hamba mati esok. Hamba nak kamu memperbanyakkan sedekah sebanyak yang mungkin.

Sedekah lah ilmu, tenaga, masa dan wang. InsyaAllah akan dibalas dengan Syurga Firdausi.....

Wallahualam dan Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. ^_^

Beliau seorang penulis online. Peminat Insyirah Azhar. Blog editor Sedut Software Sampai Lebam (SSSL). Penulis eBook Rahsia Google PageRank. Pengasas Seni Bina Blog. Selain itu, beliau berjaya mengusaha lebih 20 Projek Blogspot. Antaranya, KeZoom SSSL dan banyak lagi.

STARTUPLOGY: Bagaimana Memulakan Bisnes Tanpa Risiko

No comments

Leave a Reply

Hubungi Saya

Name

Email *

Message *

Sumber Inspirasi

Danial Abdul Rahim