Otak Kena 'Basuh' dengan Bos


Kenapa otak saya kena 'basuh' dengan bos?
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca yang dihormati lagi dikasihi ramai.

Petang tadi. Dalam pukul 6 begitu.

Tiba-tiba, ada orang telefon "Helo, siapa ni?"

Beliau balas, "Danial ni, kak Ija. Sekarang ada dekat mana? Kat rumah sorang-serang ke?"

Saya, "Tak delah, Danial kat rumah. Ada mak dan akak Mar."

Balas, "Akak sekarang ada kat Kopitiam ini, Danial boleh datang seorang-seorang tak? Naik basikal."

Saya, "Ok, baiklah."

Di kala itu, saya sedang buat customer database untuk bisnes blog. Nak tak nak, terpaksa save dan shut down laptop.

Bergegas ke basikal dan bawa sesampai sahaja di jalan besar. Baru perasan yang saya tengah pakai seluar jin bengkel. Tengok seluar kotor semacam.

Terpaksa saya balik rumah, tukar seluar baru.

Lalu, apa lagi. Bawa laju-laju sesampailah Kopitiam.

Di Kopitiam

Letak basikal di tempat parking motor. Kunci basikal. Ye lah. Kalau tak kunci nanti hilang, tak ke saya kena balik jalan kaki jawabnya.

Jalan ke meja makan. Order makan dan minum, maka bermulalah sesi 'basuh' otak.

Bos tanya, "Hang sebenarnya nak ilmu ke gaji?"

Saya balas, "Nak ilmu."

Bos kata balik, "Ok, sebenarnya macam ini. Kalau hang nak gaji boleh. Tapi, masalahnya sekarang hang tak reti repair kereta lagi. Kalau aku bagi sebijik kereta kat hang. Hang rasa-rasa boleh repair ke tak?

Saya terdiam sebentar. Betul juga apa yang dikatakan oleh bos saya. Maklumlah, saya baru jadi pomen. Baru nak kenal barang.

Setakat ini, saya baru tahu mengenai bagaimanan nak buka dan pasang tayar serta macam mana nak jet kereta. Itu sahaja.

Bos sambung lagi, "Jadi, buat masa sekarang ini. Belajar dulu dengan abang. Belajar macam mana nak repair kereta. Memanglah ambil masa. Dan dekat bengkel abang bagi makan dan minum. Lainlah kalau abang tak bagi makan minum, barulah hang boleh minta gaji."

Saya sekadar angguk sahaja.

Lalu, saya balas... "Yup, orang masuk U pun kena belajar 3-4 tahun baru boleh dapat gaji RM 4 angka sebulan. Tapi, itu pun belum tentu lagi senang dapat kerja ke tak."

Bila saya fikirkan balik, saya sebenarnya bertuah kerana mempunyai kakak kandung yang ada bengkel sendiri.

Perbualan kami senyap sebentar.

Lalu, saya pun makan. Makan punya makan, tak habis dibuatnya. Cakap dekat kakak, "Nak bungkus."

Kakak kata, "Kat Kopitiam mana boleh bungkus."

Baru ku tahu. Selama ini saya mana pernah makan di situ. Inilah kali pertama singgah makan dekat Kopitiam.

Kakak panggil waiter dan bayar.

Terkejut saya dibuatnya. Kenapa? Sebab makan dekat situ mahal juga harga makanannya. Kami 4 orang bersama dengan anak saudara jumlahnya nak dekat RM 50.

Bagi saya memang mahal. Tetapi, bagi orang lain yang bergaji RM 4 - 5 angka mungkin sekadar celah gigi sahaja.

Alhamdulillah. Sesi kami selesai di Kopitiam.

Terima kasih kepada anda yang sudi baca sesampai habis. Saya sangat menghargainya. Dan saya doakan anda sekeluarga semakin kaya berjaya dan bahagia selalu.

PS: Saya lupa nak ambil gambar. Insya-Allah, lain kali saya ambil gambar. Tengok rupa saya yang kacak lagi berjaya. Hehe. :D

Beliau seorang penulis online. Peminat Insyirah Azhar. Blog editor Sedut Software Sampai Lebam (SSSL). Penulis eBook Rahsia Google PageRank. Pengasas Seni Bina Blog. Selain itu, beliau berjaya mengusaha lebih 20 Projek Blogspot. Antaranya, KeZoom SSSL dan banyak lagi.

STARTUPLOGY: Bagaimana Memulakan Bisnes Tanpa Risiko

2 comments:

Hubungi Saya

Name

Email *

Message *

Sumber Inspirasi

Danial Abdul Rahim