Ia Tidak Mengapa Kalau Kita Gagal

Sebuah gambar yang tertulis, "I've failed over and ovver and that is why I succed." Kata Michael Jordan.
Saya nak bagi tahu satu rahsia:

Sebenarnnya, saya takut. Saya takut apa orang kata kalau saya update status di Facebook.

Saya takut kalau status saya tak capai standard kawan-kawan saya di Facebook, sebab semua kawan-kawan saya hebat-hebat berlaka.

Jadi, saya ada 2 pilihan: Update status yang hebat atau jangan update status.

Sudah tentu saya pilih jangan update status.

Dan lama-kelamaan, saya belajar dan belajar lagi sesampailah saya terjumpa satu idea tentang "It's OK if we fail."

Ha?

Izinkan saya terangkan.

Bagaimana untuk Bebas Dari Takut Gagal

Dalam satu seminar (100 Seminar), Tuan Gary Bencivenga kata:

"It's OK if we fail. No need to fear or disappointment."

Maksudnya apa? Maksudnya, kalau kita tiba-tiba ter-gagal atau terbuat silap, ia tidak mengapa.

Tidak perlu takut, tidak perlu risau. Tidak perlu hina dan pandang rendah pada diri sendiri.

Apa yang penting, kita akan tahu yang kita akan gagal.

Orang yang berjaya dia tahu yang dia akan gagal. Apabila kita berfikir begitu, kita akan berasa lebih mudah untuk atasi kegagalan tersebut sebab kita sudah menjangkakannya.

Jadi, tidak mengapa kalau kita gagal atau buat silap.

Brian Tracy kata:

"70% in our life is full of mistake."

Dari kecil sehingga besar, kita diajar buat silap tak boleh diterima. Kalau buat silap akan didenda. Salah sikit, kena marah. Kalau silap sikit, kena pukul. Lalu bila besar kita takut mencuba, sebab takut buat silap.

Kenapa takut buat silap? Sebab takut didenda.

Dalam minda separa sedar kita sudah disetkan begini:

Buat silap = Tak bagus = Kena denda (Rasa Negatif).

Siapa suka rasa negatif, bukan?

Jadi, untuk elakkan rasa negatif janganlah mencuba.

Berbeza pula dengan orang berjaya:

Buat silap = Bagus = Boleh belajar daripada kesilapan.

Lagi banyak mereka berusaha, lagi banyak pengalaman mereka dapat, lagi cepat mereka berjaya.

Jadi, ia tidak mengapa kalau kita buat silap. Apa yang penting kita belajar daripada kesilapan.

Daripada Penulis

Sebenarnya, perkataan KEGAGALAN tidak wujud dalam realiti.

Ia hanya wujud dalam minda kita sendiri, bukan?

Kadang-kadang saya terfikir, kenapa saya dulu rajin edit blog. Dari pagi sampai malam, sesampailah mahir mengedit blog.

Padahal masa mula-mula edit blog memang banyak buat silap. Tapi pelik sebab saya tak nak mengaku kalah.

Rupa-rupanya saya tak nak mengaku kalah sebab saya tak rasa yang saya buat silap.

Sebab masa itu saya percaya perkataan KEGAGALAN itu tidak wujud. Jadi, saya terus cuba dan mencuba. Sampai satu tahap saya boleh buat duit dengan edit blog.

PS: Orang yang hebat pun buat silap!

Kredit gambar.

Beliau seorang penulis online. Peminat Insyirah Azhar. Blog editor Sedut Software Sampai Lebam (SSSL). Penulis eBook Rahsia Google PageRank. Pengasas Seni Bina Blog. Selain itu, beliau berjaya mengusaha lebih 20 Projek Blogspot. Antaranya, KeZoom SSSL dan banyak lagi.

STARTUPLOGY: Bagaimana Memulakan Bisnes Tanpa Risiko

2 comments:

  1. lama juga saya tunggu kemaskini blog dari bro..mengapa takut gagal kalau tahu gagal itu penyebab kepada kejayaan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi menunggu. Saya hargainya. :)

      Yup, kita tahu yang kita perlu buat itu dan ini, tapi kita tak nak buat juga. Kalau dipaksa baru buat.

      Sebab, manusia tak suka akan perubahan.

      Delete

Hubungi Saya

Name

Email *

Message *

Sumber Inspirasi

Danial Abdul Rahim