Jangan Sesekali Membuat Andaian Sendiri Tanpa Kepastian yang Pasti

Jangan Sesekali Membuat Andaian Sendiri Tanpa Kepastian yang Pasti
Tadi...

Saya tersalah sangka dan menyebabkan kerugian sebanyak 30 minit masa saya, ibu dan abang saya.

Ceritanya begini:

Pada suatu ketika, mak saya ajak pulang ke kampung.

Jadi, saya dengan rela hati ikut sekali sebab niat sekadar nak teman mak saya.

Keesokan harinya.

Ketika sedang bersiap-siap dan menunggu mak saya bersiap.

Abang saya pun kemas bag.

Dan saya ingat abang saya kemas beg sebab nak duduk di rumah kawannya.

Lalu, bila semua dah bersedia dan ketika dalam perjalanan saya terfikir, kenapa abang saya tak pergi ke rumah kawannya?

Kenapa abang saya terus memandu kereta sehingga 5KM dan sudah lepas jalan ke rumah kawannya.

Dan sesampailah di satu perhentian, saya tanya balik mak saya dan rupa-rupanya abang saya ikut sekali.

Jadi, saya pun buat keputusan nak tinggal di rumah.

Dan sekarang saya di rumah sedang menaip artikel ini kepada anda.

Daripada Penulis

Sudah menjadi kebiasaan manusia suka membut andaian. Sama ada yang baik mahupun negatif.

Mungkin kita nak mula bisnes baru di sekian kawasan.

Dan tiba-tiba kita membuat andaian nanti rugilah, nanti tiada siapa nak belilah.

... Dan macam-macam lagi.

Mungkin kita nak tulis artikel sebegini dan terima kritikan yang negatif ataupun positif.

Walau apa pun, andaian tetap andaian.

Ia sekadar teori semata-mata. Maksudnya, berkemungkinan besar kita akan salah atau betul.

50/50.

Jadi, pengajaran terbesar yang saya pelajari hari ini ialah sentiasa dapatkan kepastian yang terkini dengan TANYA.

Bukan semalam punya seperti apa yang berlaku kepada saya.

Mungkin hari ini beli saham A rugi, tapi mana tahu saham A esok untung.

Betul-betul?

Have fun. :)

Sumber gambar.

Beliau seorang penulis online. Peminat Insyirah Azhar. Blog editor Sedut Software Sampai Lebam (SSSL). Penulis eBook Rahsia Google PageRank. Pengasas Seni Bina Blog. Selain itu, beliau berjaya mengusaha lebih 20 Projek Blogspot. Antaranya, KeZoom SSSL dan banyak lagi.

STARTUPLOGY: Bagaimana Memulakan Bisnes Tanpa Risiko

2 comments:

Hubungi Saya

Name

Email *

Message *

Sumber Inspirasi

Danial Abdul Rahim