AMARAN: 5 Tanda Susah Tidur Malam

Sebuah gambar background waran biru yang tertulis pantun untuk orang yang susah tidur malam.
Malam sudah menjelma.

Sudah tiba masanya untuk berehat.

Tetapi bila sahaja malam menjelma, ramai manusia tidak boleh tidur terutamanya pengguna-pengguna internet.

Otak mereka sentiasa berfikir. Ingin lihat sesuatu dalam mel. Mencari, tercari-cari. Namun, semua usaha itu adalah sia-sia sahaja sekiranya tidak mampu tidur dengan lena.

Bila tidak dapat tidur lena ketika malam maka mudahlah di pagi hari kita mengantuk dan kurang produktiviti lalu apabila di tempat kerja kita tidak dapat berkerja dengan hebat.

Bahkan perkara ini sudah lama berlarutan, cuma saja tidak ambil tahu tentangnya. Tetapi lama kelamaan masalah ini sudah jadi konsisten.

Lebih teruk lagi, ponteng kerja juga berterusan. Itu yang tidak dapat diterima.

Sungguh dahsyat sebenarnya bila kita susah tidur malam. Jadi, kita harus mengambil dan mengetahui apakah punca-punca yang menyebabkan kita tidak boleh tidur malam dengan lena.

Jadi, saya telah kumpulkan 5 punca yang paling utama(hampir keseluruhan adalah daripada punca ini).

1. Kurang Letih


Kalau dah letih itu, duduk atas kerusi kayu pun boleh tidur. Tetapi masalahnya sekarang kita tidak letih. Tidak letih badan mahupun minda. Selalu saja keluar persoalan-persoalan yang bermain di minda.

Lalu menyebabkan sukar tidur malam. Tambahan pula, kita bukan sekadar perlu letih tubuh badan malah otak juga perlu letih untuk mudah tidur.

Selain itu, kedua-dua itu bila digabung barulah terasa nikmatnya. Kalau salah satu tidak ada, maka berjagalah jawabnya.

Jadi, cuba untuk berkerja dengan otak serta anggota badan supaya letih.

Cara paling berkesan untuk mudah letih kedua-duanya sekali ialah:
  • Berfikir perkara paling sukar diselesaikan;
  • Buat kira-kira;
  • Berbincang mengenai sesuatu masalah;
  • Bersukan yang berat;
  • Mengerjakan amal ibadah.

Setiap orang mempunyai rutin harian yang berbeza. Cuba cari masa yang terluang digantikan dengan perkara-perkara yang berfaedah.

2. Kurang Selesa


Pergi ke tempat tidur. Bau semacam. Rupa-rupanya ada tahi kucing. Bengang, marah. Memang tidak boleh tidur.

Itu kalau bau, ini pula kalau bilik kotor dengan makanan segera yang tidak dicuci. Tempat tidur bersepah, banyak habuk. Bagaimana nak tidur dengan lena dan selesa?

Tempat tidur ialah zon selesa. Tempat kurang gangguan daripada segala-galanya. Cuma ada katil, bantal dan selimut. Itu sudah cukup.

Tidak perlu ada telefon pintar dan segala jenis barangan atas tempat tidur. Simpan barang yang tidak sepatutnya dan jaga tempat tidur seperti kawasan larangan.

Cuma kita sendiri sahaja yang boleh baring dah berehat. Selalunya memang itulah yang terjadi. Orang tidak faham apakah sebenarnya tempat tidur.

Tempat tidur ialah tempat yang paling selesa.

3. Kurang Makan


Krok, krok. Perut berbunyi. Minda sudah terbayang-bayang makanan yang enak belaka. Mata tidak pejam, terus berangan seorang diri.

Faktor kurang makan juga harus diambil berat sekiranya kita mahu tidur yang lena.

Makan makanan yang berkhasiat sahaja sebelum nak tidur. Elakkan makan di tempat tidur dan cuba elakkan juga daripada jarak masa makan dan tidur yang terlalu lama.

Selalunya, lepas makan. Menonton filem dahulu lah. Filem 90 minit. Itu tidak dicampur lagi dengan iklan-iklan yang merunsingkan.

Makan untuk alas perut dan berhenti makan berlebihan sebelum tidur.

4. Kurang Tenang


Kerja tidak siap lagi. Esok nak kena hantar. Macam mana ini?

Runsing, selalu memikirkan kerja yang tidak siap lagi. Bagaimana mahu dapatkan tidur yang hebat?

Perkara yang sering terjadi pada diri sendiri. Memang masa malam-malam sahaja rajin nak buat kerja. Bila petang tidak mahu pula.

Bukan apa, bila malam tenang, tidak ada banyak gangguan. Tetapi kalau perkara ini berlarutan memang menjadi masalah yang kronik.

Bagaimana pula nak mengatasinya?
  • Siapkan segala tugasan paling penting di awal pagi;
  • Tenangkan minda dengan beristigfar(100 kali kalau sempat);
  • Selawat ke atas Rasulullah SAW;

Lagi tenang suasana tempat tidur, lagi senang nak tidur.

5. Kurang Bersosial


Daripada pagi sampai ke esok pagi. Tidak keluar rumah. Hanya duduk dalam rumah goyang kaki. Tidak keluar rumah. Lagi teruk, tidak keluar bilik.

Faktor bersosial juga penting bagi saya. Kita perlu bertegur sapa secara langsung, bukan sahaja perlu bersosial di facebook. Malah perlu berkomunikasi luar daripada alam maya.

Cuba untuk mendapat "sentuhan" yang langsung bukan "sentuhan" maya-maya.

Lagi kurang kita bersosial, lagi kurang lena kita tidur.

Jangan jadi katak yang hidup di bawah tempurungnya. Jadilah katak yang lompat di atas tempurungnya.

Sentuhan Pemikiran Lateral.


Cuba bayangkan, esok pagi saya akan bernikah dengan wanita idaman-ku. Tidak sabar untuk menunggu hari esok.

Dapat "hadiah" lagi. Aduh...

Memang tidak boleh tidur dibuatnya. Benarkah?

Sebenarnya kita mesti ada satu tugasan TERISTIMEWA yang nak dibuat pada keesokan paginya. Barulah mudah tidur bagi saya.

Lagi hebat perkara yang nak dibuat pada esok harinya, lagi hebat tidur kita.

Nama pun lateral. Cuma bayangan imaginasi.

Beliau seorang penulis online. Peminat Insyirah Azhar. Blog editor Sedut Software Sampai Lebam (SSSL). Penulis eBook Rahsia Google PageRank. Pengasas Seni Bina Blog. Selain itu, beliau berjaya mengusaha lebih 20 Projek Blogspot. Antaranya, KeZoom SSSL dan banyak lagi.

STARTUPLOGY: Bagaimana Memulakan Bisnes Tanpa Risiko

6 comments:

  1. terima kasih Tuan kerana sudi berkongsi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama Tuan Amir. Semoga bermanafat. ^_^

      Delete
  2. bab kurang selesa tu memang betul.baru je nak landing katil, dah bertukar jadi hulk ibu bila tengok mainan bersepah atas tilam.huhu of course lepas tu takde mood dah nk tidur

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas perkongsian ini tuan ☺ .

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas perkongsian ini tuan ☺ .

    ReplyDelete

Hubungi Saya

Name

Email *

Message *

Sumber Inspirasi

Danial Abdul Rahim