Masalah dan Penyelesaian

Masalah dan penyelesaian.
Hari-hari, pasti kita menghadapi masalah. Tidak kiralah banyak, sedikit, besar atau kecil. Semua orang pasti akan menghadapinya.

Persoalannya ialah kenapa?

Kenapa masalah itu wujud?

Sebabnya adalah berpunca daripada diri sendiri. Ya, simpel lagi memudahkan. Semuanya kembali kepada diri sendiri. Diri sendiri yang menciptakan masalah dan diri sendiri sahaja yang mampu menyelesaikannya.

Orang lain sekadar dapat membantu sahaja. Selebihnya diri sendiri yang perlu ambil tindakan.

Persoalannya, kenapa majoriti mempunyai masalah kewangan? Salah satu sebab yang utama ialah tidak mempunyai kawalan nafsu.

Kerana nafsu, hidup binasa.

Selepas nafsu, kerana kekurangan ilmu kewangan dan seterusnya adalah kerana tidak mengamalkan ilmu kewangan yang ada di dalam diri.

Ramai yang tersekat pada bahagia nafsu dan aplikasikan ilmu kewangan. Ya, semua orang tahu menyimpan itu penting, tetapi kenapa masih lagi ramai yang susah sangat untuk menyimpan?

Jawapannya kembali kepada diri sendiri.

Kesan Dan Akibat Daripada Kesan

Saya suka formula ini: C & S (Consequences and Sequel). Diasaskan oleh Dr. Edward de Bono.

Apabila kita mahu membuat keputusan yang penting, guna formula ini.

Sebagai contoh, saya nak sambung belajar atau tidak? Dan ini adalah satu masalah pada diri saya sendiri. Andai tidak selesaikan sekarang, maka orang lain yang tolong tentukan hidup saya.

Maka, formula C & S saya gunakan.

Caranya mudah. Buat dua kotak. Satu kotak untuk Tidak sambung belajar. Satu kotak untuk sambung belajar. Untuk gunakan C & S ialah tanya kepada diri sendiri, "Apa yang akan berlaku sekiranya saya lakukan sekian-sekian dan sebaliknya."

Tidak Sambung Belajar:

  • Tiada hutang belajar.
  • Tidak berjumpa dengan kawan baru.
  • Tidak ada pengalaman berlajar di kolej.
  • Tidak jumpa calon isteri yang baru.
  • Dan lain-lain.

Sambung Belajar:

  • Hutang belajar.
  • Jumpa kawan baru.
  • Banyak pengalaman di kolej.
  • Jumpa banyak calon isteri yang baru.
  • Dan lain-lain.

Di atas adalah sekadar analisis kasar sahaja. Mungkin anda mempunyai pendapat yang lebih baik. Kalau ada, utarakan sahaja di ruang komentar nanti.

Sejujurnya, saya memilih untuk tidak sambung belajar. Kenapa? Sebab rugi besar. Kenapa rugi pula? Sebab berhutang.

"Alah Danial, biasiswa kan ado."

Benar. Namun, adakah selepas saya habis belajar terus dapat kerja yang bagus (Kerja yang memuaskan hati saya)? Sudah tentu tidak bukan?

Tambahan lagi, saya memang kurang pandai dalam pelajaran. Ditambah pula dengan memori negatif yang saya ada mengenai sambung belajar.

Apa dia?

Kakak saya ada master dan seorang lagi kakak ada degree. Kedua-duanya sekarang masih lagi menganggur. Itu kenyataan.

Sekarang, adakah saya perlu mengulangi sejarah yang sama? Habis belajar menganggur?

Sudah tentu tidak bukan. Bak kata orang, "Habiskan duit mak bapak ja."

Daripada habis duit mak dan ayah tidak tentu hala, lebih baik duit itu digunakan untuk besarkan bisnes saya. Sudah tentu berbaloi.

Lepas 5 tahun belajar, mungkin saya menganggur. Tetapi, lepas 5 tahun saya besarkan bisnes, mungkin pendapatan saya RM 6 angka sebulan.

Sekarang, lihat yang mana lebih untung?

Dan, sekarang orang cari pekerja baru yang ada pengalaman. Bukannya ada degree. Justeru sambung belajar adalah satu tindakan yang membazir bagi saya.

Orang lain mungkin terbaik untuknya. Bagi saya tidak dan tidak.

Kalau kita lihat orang-orang yang hebat, kebanyakan daripada mereka tidak habis belajar. Contoh yang paling terkenal ialah Albert Einstein. Selain itu, Bill Gates dan banyak lagi.

Sekarang kita berada di dunia yang sangat berbeza dengan zaman yang dahulu kala.

Sekarang, kita perlukan lebih ramai artis (Pencipta, peniaga, penerbit dan sewaktu dengannya). Bukannya pekerja yang perlu menurut perintah majikan.

Sekarang, kita sudah masuk dunia kreatif. Sekolah sekarang sudah tidak releven lagi bagi kebanyakan pelajar sekolah.

Sekolah mengajar saya untuk menghafal perkara-perkara yang kurang bermanfaat dalam hidup. Serius, baca buku sekadar untuk hafal apa yang penting bagi jawab soalan ujian. Selepas habis peperiksaan. Maka perkara yang dihafal tadi sudah tidak bernilai.

Betul-betul?

Sekolah mengajar kita untuk jadi manusia biasa (Pekerja) dan hidup seperti kebanyakan orang (Banyak masalah kewangan).

Tetapi, saya tidak salahkan sekolah 100%. Saya tetap bersyukur kerana dapat bersekolah dan berterima kasih kepada kedua ibu dan bapa ku dan Allah. Setiap perkara yang berlaku, ada hikmahnya. Betul-betul?

Daripada Penulis

Dalam satu buku saya ada terbaca, "Andai manusia tidak buat kesilapan, maka tidak wujudlah dunia ini."

Allah jadikan setiap perkara ada sebab. Masalah ada hikmah di sebaliknya. Manusia buat silap supaya orang lain boleh jana pendapatan daripadanya. Mungkin dia tersilap dari kecil dengan suka makan banyak.

Dan apabila besar, malu dengan badan yang gemuk. Maka, orang lain tolong selesaikan masalahnya lalu dapat bonus (Duit).

... Ada satu petikan yang membuatkan diri saya tenang lagi ceria. Dengan izin Allah anda juga begitu.

"Manusia tidak dicipta untuk memahi kehidupan, tetapi bagi menikmatinya." ~ Santayana.

Selamat berjaya dan jumpa anda di puncak kejayaan. ^_^

Sumber gambar.

Beliau seorang penulis online. Peminat Insyirah Azhar. Blog editor Sedut Software Sampai Lebam (SSSL). Penulis eBook Rahsia Google PageRank. Pengasas Seni Bina Blog. Selain itu, beliau berjaya mengusaha lebih 20 Projek Blogspot. Antaranya, KeZoom SSSL dan banyak lagi.

STARTUPLOGY: Bagaimana Memulakan Bisnes Tanpa Risiko

5 comments:

  1. salam kenal..setuju sangat...baru 1st time masuk blog nie... :)

    ReplyDelete
  2. buntu sangat ni antara kerja atau belajar. umur baru 22. terima kasih atas nasihat :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berdasarkan pengalaman saya (ada 5 orang kakak). Wanita perlu berkerjaya.

      Kalau tidak, diri kita (er saya lelaki), tidak dihormati dan didengari.

      Have fun.

      Delete

Hubungi Saya

Name

Email *

Message *

Sumber Inspirasi

Danial Abdul Rahim