Mimpi Menjadi Realiti


"Kalaulah... aku boleh berkahwin dengan sang puteri itu."

Saya jamin kita semua pernah bermimpi mahukan sesuatu, tetapi ia terlalu mustahil bagi kita kerana apa?

Oleh kerana kita tidak yakin dengan kekuasaan Allah.

Bila saya fikirkan balik, kenapa saya perlu guna perkataan "Kalaulah..." sedangkan Allah mampu memberikan apa sahaja yang diminta oleh hamba-Nya.

Dan saya fikir sekali lagi, apa maksud perkataan 'kalau'? Dan perkataan kalau digunakan untuk apa?

Maksud 'Kalau'


Kalau = Andai = Sekiranya = Jika.

Keempat-empat perkataan di atas mempunyai maksud yang sama. Cuma sebutan sahaja berbeza.

Kenapa Kita Guna Perkataan 'Kalau'?


Kalau = Digunakan untuk sesuatu yang tidak pasti.

Sebagai contoh: "Kalau petang nanti hujan, Danial tolong angkit pakaian ya." kata Mak kepada anaknya yang jutawan.

Tetapi, kenapa kita perlu guna perkataan kalau untuk berdoa? Adakah kita tidak pasti dengan kekuasaan Allah?

Fikir balik. Take 5. Tidak perlu terburu-buru.

Lalu, saya tukar perkataan 'kalau' jadi 'apabila'.

Contoh:

Kalau aku kaya, macam-macam aku beli. Lalu saya tukar: Apabila aku kaya, macam-macam aku beli.

Kita menggunakan perkataan 'apabila', apabila kita tahu ia adalah pasti dan jamin berlaku. (Baca balik)

Jadi, apabila saya berdoa menggunakan perkataan 'apabila', saya sudah jamin saya bakal memperolehinya.

"Betul ke cara ini berkesan?", tanya anda.

Dengan izin Allah ia berkesan.

Kisah Saya Guna Cara 'Apabila'


Di kala suatu hari, hati ku berasa kuat akan sesuatu. Emosi cinta kembali segar. (Serius, dalam sejarah hidup saya, inilah kali pertama saya rasa disayangi, dikasihi dan dicintai.)

Lantas saya bermohon kepada Allah: Apabila saya pulang ke rumah, mesti ada orang masuk meminang saya.

Ia kelihatan mustahil, tetapi saya tetap yakin ia akan berlaku.

Tidak lama selepas itu, ada orang pinang saya. WOW!

Dia meminang saya melalui emel. Tetapi... Orang yang pinang saya itu hanyalah gurau. Walaupun gurau, doa saya tetap diperkenankan oleh Allah. Alhamdulillah. :)

Apa yang akan berlaku andai saya berdoa lebih spesifik? Mesti saya sekarang sudah beristeri.

Memang benar hadis ini:

“Aku adalah sepertimana sangkaan hambaKu, dan Aku bersama dengannya ketika ia mengingati Aku. Jika ia ingat kepadaKu di dalam hatinya, Aku ingat kepadanya di dalam hatiKu. Dan jika ia ingat kepadaKu di khalayak ramai, nescaya Aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai lebih baik. Dan jika ia mendekati kepadaKu sejengkal, Aku pun mendekatinya sehasta. Dan jika ia mendekatiKu sehasta, nescaya Aku mendekatinya sedepa. Dan jika ia datang kepadaKu berjalan, maka Aku datang kepadanya sambil belari.” ~ Hadith Qudsi riwayat Syaikhan, Tirmidzi dan Abu Hurairah ra.

Daripada Penulis: Inspirasi Ketuhanan


Kita fikir Allah hebat, kita hebat. Kita fikir Allah luar biasa, kita luar biasa. Hidup berTuhan indah tak terkata.

Sebarkan kebahagia bersama orang tersayang.

Kongsikan segala kebaikan kepada keluarga mahupun masyarakat.

Sedangkan sebaik-baik insan itu adalah insan yang memberi manfaat kepada orang lain.

Kurangkan berfikir, tingkatkan usaha. Nescaya, Allah beri apa yang kita suka apabila kita lakukan apa yang Allah suka.

Segala puji bagi Allah, terima kasih atas segala-galanya.

"Dalam sehari, berapa banyak kebaikan yang telah kamu berikan kepada dunia?"

Beliau seorang penulis online. Peminat Insyirah Azhar. Blog editor Sedut Software Sampai Lebam (SSSL). Penulis eBook Rahsia Google PageRank. Pengasas Seni Bina Blog. Selain itu, beliau berjaya mengusaha lebih 20 Projek Blogspot. Antaranya, KeZoom SSSL dan banyak lagi.

STARTUPLOGY: Bagaimana Memulakan Bisnes Tanpa Risiko

2 comments:

  1. hebat danial..teruskan usaha anda..sangat menarik artikel ini..semoga dpt manfaatnya..InsyaAllah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Cikpuan Ran90. Saya sangat menghargai segala sokongan dan bantuan Cikpuan.

      Dengan izin Allah, saya berjaya membalas segala yang Cikpuan berikan kepada keluarga saya. :D

      Saya doakan Cikpuan sekeluarga semakin kaya, berjaya dan bahagia selalu.

      Delete

Hubungi Saya

Name

Email *

Message *

Sumber Inspirasi

Danial Abdul Rahim