Penantian yang begitu panjang telah berakhir. Tiada lagi tekanan yang dipaksakan. Tiada lagi peraturan yang perlu dipatuhi sedangkan ia memberi pulangan yang sedikit dalam hidup ku.

Mungkin, ia sudah tertulis di dalam hidup ku. Perkara lepas biarlah jadi teladan. Maafkan yang lalu.

Fokus pada masa hadapan, FOKUS.

Selepas ini, hanya diri sendiri yang menentukan masa depan. Usaha, cara berfikir, dunia dalam dan pelbagai faktor lagi memainkan perana untuk menentukan siapa kita di masa hadapan.

Izinkan diri ku untuk meluahkan isi hati ku. Pabila berbicara melalui penulisan, ayat ku semakin menawan lagi tertawan.

Getaran adalah perasaan. Getaran termasuklah suara, muzik dan sewaktu dengannya.

Apabila getaran positif bermain berhampiran kita, nescaya yang positif kita dapat. Namun, ia juga tetap berfungsi pada getaran negatif.

Oleh sebab itu, kita amat digalakkan untuk sentiasa berubah kepada zon yang lebih baik dan lagi lebih baik.

Kenapa?

Getaran positif menggadakan perasaan positif, getaran negatif menggandakan perasaan negatif. Perasaan positif ialah rasa puas, lega, tenang, aman, tenteram, bahagia nescaya makmur.

Perasaan negatif ialah marah, benci, cemburu, dengki dan seumpannya dengannya.

Dunia ini sebelum dicipta wujud beberapa peraturan alam. Peraturan alam ini digunakan untuk menyimbangi dunia yang di namakan bumi.

Ada sesetengah orang panggil peraturan alam itu ialah hukum karma, hukum tarikan, law of harvest dan pelbagai lagi nama.

Namun, semuanya adalah ciptaan Allah yang Maha Bijaksana.

Allah tidak menciptakan sesuatu hukum itu begitu sahaja, tetapi ada hikmah disebaliknya. Oleh sebab itu, di dalam al-Quran Allah sangat menggalakkan kita menuntut ilmu agar dapat membina dunia yang lebih aman dan makmur.

Dunia ini adalah tempat kita mengumpul 'harta' untuk dibawa ke dunia yang kekal abadi yakni akhirat.

Apa yang kita lakukan di dunia ini akan meninggalkan kesan di akhirat kelak.

Tidak perlu berfikir terlalu jauh, cukuplah sesampai di alam perkuburan sahaja. Bagaimanakah kita di sana nanti? Adakah kita duduk di taman atau di tempat yang penuh dengan seksaan lagi kesengsaraan.

Penyeksaan berulang-ulang kali sehingga kiamat. Ketika itu, dosa masih lagi bertimbun. Disambung lagi dalam neraka.

Bagaimanakah rasanya? Allah. Allah. Allah.

Ketahuilah dengan mengingati Allah itu, tenang dan tenteramlah hati manusia. ~ Ar-Ra'd 13:28.


Ya Allah... Kenapalah Nasib Diri Ku Sentiasa Malang?


Lagi ditanya, lagi banyak ujian yang ditimpa. Lebih malang hidup di dunia ini. Rasanya seperti hendak membunuh diri. Rasanya... tiada gunalah lagi ku hidup di dunia ini.

Kenapa Ya Allah? Kau melakukan sedemikian rupa kepada diri ku ini? Apakah salah dan dosa ku?

Sejujurnya, memang banyak. Sebab itu Allah memberi dugaan kita di dunia ini agar di akhirat kelak kita dapat merasai nikmat syurga Allah.

Allah uji sebab Allah sayang kita. Allah uji sebab Allah kasih kepada hamba-Nya. Setiap ujian ada kebijaksanaan di sebaliknya.

Ketika diri ku diuji dengan ketiadaan internet selam 4 hari. Rasa di hati memang sungguh terseksa kerana tidak tahu mahu melakukan apa. Bagaikan mayat hidup rasanya ketika itu.

Sehinggalah saya terbuka satu folder ebook. Lalu terbaca ebook Jay Abraham seorang pakar pemasaran langsung. Lantas, diri ku dapat mempelajari Strategy of Preeminence.

Sangat bernilai ilmunya. Tidak ternilai harganya jika dibandingkan dengan sejongkong emas.

Lantas, internet kembali seperti sedia kala. Terima kasih, terima kasih, terima kasih Allah.

Hembusan rasa lega dilepaskan. Alhamdulillah.

Hidup seseorang itu malang adalah kerana dirinya sentiasa fokus kepada perasaan negatif. Itu sahaja sebab utama kenapa nasib suka malang bertimpa-timpa.

Andai terbalikkan perasaan negatif itu menjadi positif, nescaya hidup mula berubah perlahan-lahan. Saya tahu kerana saya sudah melalui saat ini.

Dan sebab itu Allah berpesan kepada kita supaya bersangka baik sepanjang masa kerana baik menarik baik. Itulah hukum yang telah wujud sebelum wujudnya alam ini.

Hukum Allah.

Beliau seorang penulis online. Peminat Insyirah Azhar. Blog editor Sedut Software Sampai Lebam (SSSL). Penulis eBook Rahsia Google PageRank. Pengasas Seni Bina Blog. Selain itu, beliau berjaya mengusaha lebih 20 Projek Blogspot. Antaranya, KeZoom SSSL dan banyak lagi.

STARTUPLOGY: Bagaimana Memulakan Bisnes Tanpa Risiko

No comments

Leave a Reply

Hubungi Saya

Name

Email *

Message *

Sumber Inspirasi

Danial Abdul Rahim